Հետադարձ կապը ձևավորող գնահատման
կարևոր բաղադրիչներից մեկն է, որը ուսուցման
և ուսումնառության գործընթացում ունի դրական և կարևոր նշանակություն: Հետադարձ կապի
օգնությամբ կարելի է սովորողների ձեռքբերումների առկա մակարդակը աստիճանաբար
մոտեցնել ուսուցման սահմանված վերջնարդյունքներին:
Ուսուցիչը, հետադարձ կապի
միջոցով մատնանշելով սովորողի ձեռքբերումները, կարող է նպաստել յուրաքանչյուր սովորողի՝ իր ուժերի նկատմամբ վստահության
բարձրացմանը և նրա ուսումնառության բարելավմանը:
Ձևավորող գնահատումը սովորողին
հնարավորություն է տալիս ուսուցման գործընթացում ստանալ ճշգրիտ տեղեկատվություն ճիշտ
ժամանակին:
Ուսուցիչն իր գործունեության
ընթացքում արդյունավետ հետադարձ կապ ապահովելու համար կիրառում է սովորողների աշխատանքը
գնահատող կամ նկարագրող բառեր:
Գնահատող բառերով հետադարձ
կապը սովորողին տրամադրվում է ընդհանուր մեկնաբանությունների տեսքով, և չի տրվում տեղեկատվություն
այն մասին, թե ինչին պետք է ուշադրություն դարձնի սովորողը, ինչը փոխի, ինչու և ինչպես՝
ցանկալի արդյունքի հասնելու համար:
Հաճախ գնահատող բառերով հետադարձ
կապն իրականացվում է բանավոր՝ տեղեկացնելով ձեռքբերումների մասին կամ արժևորելով դրանք։
Գնահատող բառերով հետադարձ
կապի օրինակներ.
-
Գերազանց է:
-
Ճիշտ է, կեցցես:
-
Նույն սխալներն
են:
-
Դու կարդացիր
շատ լավ:
-
Քեզ մոտ ամեն
ինչ ստացվեց:
-
Դու հրաշալի աշխատանք
կատարեցիր և այլն․․․
Խրախուսանքը կամ դիտողությունը,
որն ուղղված է սովորողին, ոչ թե նրա ուսումնառությանը, կարող է բացասական ազդեցություն
ունենալ: Ուսուցիչը, գովաբանելով կամ խրախուսելով «Դու ավարտեցիր առաջինը, ապրե՛ս»,
«Կեցցե՛ս» կամ այլ նմանատիպ արտահայտություններով, կարող է սովորողի ուշադրությունն
ուսումնառության գործընթացից տեղափոխել իր անձին, օրինակ՝ «Ուսուցիչը կարծում է, որ
ես խելացի եմ»: Իրականում սովորողը պետք է մտածի այն մասին, թե ինչ է ասում ուսուցիչն
իր ուսումնառության, այն է՝ ձեռքբերումների և բացթողումների վերաբերյալ։
Յուրաքանչյուր սովորողի բառային
նկարագրով տրվող հետադարձ կապն անմիջականորեն կապված է ակնկալվող արդյունքի և գնահատման
չափանիշների հետ: Դրանով սովորողը ստանում է ցուցումներ,
առաջարկներ հետագա քայլերի վերաբերյալ, թե ինչպես բարելավի իր ուսումնառությունը: Այսպիսով՝
սովորողը պատասխանատվություն է կրում իր աշխատանքն ինքնուրույն շտկելու և բարելավելու
համար:
Աշխատանքները բարելավելու
նպատակով տրվող բառային նկարագրով հետադարձ կապն ապահովում է ուսուցչի և սովորողի ակտիվ
երկխոսությունը և պարունակում է հատուկ տեղեկատվություն գրավոր և բանավոր մեկնաբանությունների
տեսքով:
Բառային նկարագրով հետադարձ կապի օրինակներ
- Տեքստը լավ կարդացիր:
Հաջորդ անգամ ուշադրությունդ կենտրոնացրու՛ բառերի վերջավորությունները ճիշտ կարդալու
վրա:
- Հարցին պատասխանելիս
հիշի՛ր գլխավոր հերոսի խոսքերը․ դրանք կօգնեն քեզ ճիշտ կազմել պատասխանը:
- Կրկի՛ն կարդա
տեքստը և կազմի՛ր երեք կամ չորս հարց «Ինչուով»:
- Հիշի՛ր տեքստում
առկա իրադարձությունների հաջորդականությունը․ այն կօգնի քեզ պատասխանել հարցերին:
- Հիշի՛ր կրճատ
բազմապատկման բանաձևը, որպեսզի հաջորդ անգամ այն ճիշտ կիրառես:
- Խորանարդ կառուցելիս
պետք է հաշվի առնես խորանարդի հիմնական հատկությունները:
Բառային նկարագրով հետադարձ
կապն օգնում է սովորողին ինքնուրույն տեղեկատվություն փնտրելով՝ բարելավել ակադեմիական
ցուցանիշները: Օրինակ՝
-
Որտե՞ղ եմ ես
թերացել թեման կամ նյութն ուսումնասիրելիս:
-
Ի՞նչը լավ չեմ
հասկացել:
-
Որտեղի՞ց պետք
է սկսեմ ուղղել իմ սխալները:
Բառային նկարագրով հետադարձ
կապն օգնում է սովորողին որոշել հաջորդ գործողության անհրաժեշտությունը: Օրինակ.
- Պետք է սկսեմ
անգլերենից բառատետր պահել և օրական կրկնել 10 բառ:
- Որպեսզի ես ձևաբանորեն
ճիշտ վերլուծեմ նախադասությունը, պետք է վերհիշեմ և խորությամբ հասկանամ խոսքի մասերը
և հաճախակի տարբեր տեսակի նախադասություններ վերլուծեմ:
Չի բացառվում, որ երբեմն նաև
գնահատող բառերը կարող են արդյունավետ գործիք դառնալ և դրական ազդեցություն ունենալ սովորողի ուսումնառության վրա:
Գնահատող բառերով հետադարձ կապը հիմնականում դրական է՝ սովորողի ուսումնառությունը
խթանելու համար: Օրինակ՝
-
Կեցցե՛ս, հրաշալի
աշխատանք է: Եթե այսպես շարունակես, քո հաջողությունն ապահովված է:
Սակայն սովորողների հաջողությունները
բարելավելու համար անհրաժեշտ և ավելի արդյունավետ է բառային նկարագրով հետադարձ կապը:
Օրինակ.
- Հրաշալի աշխատանք
է: Դու շատ լավ ես բնութագրել հերոսներին: Այժմ փորձի՛ր համեմատել երկու հերոսների
աշխատանքը և կգտնես նմանություններն ու տարբերությունները:
- Կեցցե՛ս: Դու
մանրամասն, հաջորդականությունը պահպանելով պատմեցիր տեքստը: Իսկ հիմա բնութագրի՛ր կենդանիներին:
- Լա՛վ պատմեցիր:
Ի՞նչ ես կարծում՝ նկարագրեցի՞ր գլխավոր հերոսին: Փորձի՛ր այժմ նկարագրել ավելի մանրամասն:
Այսպիսով, ուսուցիչը,
օբյեկտիվ նկարագրելով սովորողի գործողությունները, ապահովում է նրա հաջող ուսումնառությունը:
Արդյունավետ հետադարձ կապ
Արդյունավետ հետադարձ
կապը պատասխանում է երեք կարևոր հարցերի.
1. Ի՞նչն է լավ կատարված:
2. Ի՞նչ է պահանջվում աշխատանքն ու արդյունքները բարելավման
համար:
3. Ինչպե՞ս բարելավել:
Սովորողին ցույց տալ՝ որտեղ
և ինչն է պետք բարելավել: Տրամադրել նպատակային խորհրդատվություն և տալ բարելավման
կոնկրետ առաջարկություն:
Որպեսզի հետադարձ կապը լինի արդյունավետ, անհրաժեշտ
է.
- ապահովել/հաստատել կապ ուսուցման նպատակների,
վերջնարդյունքների և գնահատման չափանիշների հետ,
- ապահովել այն անընդհատ և ժամանակին, որպեսզի
սովորողը հնարավորություն ունենա բարելավելու իր գործողությունները, իսկ ուսուցիչը`
հետադարձ կապից հետո վերագնահատի առաջադրանքների կատարումը:
Այսպիսով, ի՞նչ
տարբերություն կա արդյունավետ և ոչ արդյունավետ հետադարձ կապի միջև.
|
Հետադարձ կապ |
Արդյունք |
Անարդյունավետ.
|
- Ամեն ինչ վատ է, լավ չէ:
Դու չես կարողանում ներկայացնել պատմվածքի բովանդակությունը:
|
Հիասթափություն, ներքին
դժգոհություն, համառություն |
Արդյունավետ.
|
- Շնորհակալություն, դու
փորձեցիր մանրամասն ներկայացնել պատմության բովանդակությունը: - Ուշադրությու՛ն դարձրու՝
երբ չես նկարագրում հերոսներին, գրեթե բովանդակության կարևոր մասը չես կարողանում
ներկայացնել: - Հերոսի կերպարը ներկայացնելիս
փորձի՛ր պահպանել խոսքի արտահայտչականությունը: |
Օգտակար եզրակացություն
և նոր հմտություններ |
Անարդյունավետ հետադարձ կապի օրինակ: Ստանալով նման հետադարձ կապ՝ սովորողը կարող
է հիասթափվել: Նրա հետաքրքրությունը սովորելու նկատմամբ, ինչ-որ բան փոխելու, ինչ-որ
բան անելու ցանկությունը կարող են անհետանալ:
Ավելին, ուսուցչի այս մեկնաբանություններում չկան առաջարկություններ, ցուցումներ այն
մասին, թե ինչը և ինչպես կարելի է ուղղել, բարելավել:
Արդյունավետ հետադարձ կապի օրինակ: Այս օրինակում առաջին նախադասությամբ ուսուցիչը
քաջալերում է սովորողին: Այնուհետև սովորողի բանավոր խոսքը բարելավելու համար անում
է առաջարկություններ և տալիս է համապատասխան ցուցումներ.
Հետադարձ
կապի արդյունավետությունը պայմանավորված է նրա որակով:
Արդյունավետ
հետադարձ կապ ապահովելու համար ուսուցիչը կարող է օգտագործել երեք տիպի հուշումներ,
որոնք կօգնեն սովորողներին որոշել իրենց հաջորդ քայլերը:
Հուշումներ.
1. «Հիշեցում»: Սովորողի ուշադրությունը հրավիրում է ուսուցանվող
նյութի վրա այնպես, որ նա հասկանա՝ որն է նպատակը:
Օրինակ՝ Ուսուցիչն ասում է.
-
Այս դասի նպատակն է՝ չափածո տեքստը արտահայտիչ
կարդալ: Առաջարկում եմ նորից կարդալ բանաստեղծությունը՝ ուշադրություն դարձնելով արտահայտիչ
կարդալու բաղադրիչներին՝ ձայնով որոշակի բառերի ընդգծում, ըստ կետադրական նշանների՝
դադարների ապահովում, ընթերցման տոնի և տեմպի փոփոխություն, խոսքի հստակություն, ուղղախոսական
կանոնների պահպանում և այլն:
2. «Օգնություն քայլ առ քայլ»:
Հուշումն օգնում
է սովորողին կենտրոնանալ իր կոնկրետ քայլերին: Իրականացվում է մի քանի եղանակներով.
- հարցերի միջոցով,
- նկարագրության միջոցով,
- անավարտ նախադասությունների միջոցով:
Օրինակ՝
ուսուցիչը, բացահայտելով, որ ոչ բոլոր սովորողներն են հասկանում ընթերցված տեքստի բովանդակությունը,
բաժանում է անավարտ նախադասություններ և խնդրում լրացնել դրանք: Սա բարձրացնում է
սովորողների ընթերցանության ընկալումը և այլն:
3. «Օրինակներ ցույց տալով»:
Այս հուշումը
սովորողներին տալիս է աշխատանքի բարելավման հնարավորություն:
Օրինակ՝ Ուսուցիչն ասում է.
-
Տեքստը կարդալիս դու շտապում ես և ուշադրություն չես դարձնում բառերի վերջավորությունների
ճիշտ ընթերցմանը: Հիմա ես կկարդամ տեքստ, հետևի՛ր իմ ընթերցմանը, հատկապես, թե ինչպես
եմ ընթերցում բառերի վերջավորությունները, իսկ հետո դու կարդա՛:
Բացի առաջարկվող
հուշումներից, ստորև բերված աղյուսակում առկա են արտահայտությունների օրինակներ` արդյունավետ
հետադարձ կապի համար.
Ուժեղ կողմերը |
Ինչն է պետք բարելավել |
Բարելավմանը նպաստող հետագա գործողություններ |
Դու կարող ես... |
Մի՛ մոռացիր, թե ինչ քայլեր
պետք է անես, որ ... |
Որը կլինի քո հաջորդ քայլը
... |
Քո կարդալու ձևից ես հասկացա,
որ... |
Ի՞նչ ես կարծում՝ ի՞նչ կարող
ես անել, որ ... |
Միգուցե փորձես ... |
Դու ճիշտ ես մտածում/ պատճառաբանում, հետևողական ես ... |
Քեզ անհրաժեշտ է ևս ... |
Քո հաջորդ գործողությունը
կարող է լինել ... |
Այն, ինչ դու շատ լավ արեցիր
... |
Եվս մեկ առաջադրանք կամ
քայլ, որ բարելավման կարիք ունի ... |
Դու կարող ես օգտագործել... |
Այսպիսով, սովորողները տարբեր են. շատ կարևոր
է, որ հետադարձ կապը լինի անհատապես՝ հաշվի առնելով յուրաքանչյուր սովորողի ուսումնական
խնդիրներն ու առանձնահատկությունները: Պետք է հիշել, որ հետադարձ կապը երկկողմանի գործընթաց
է, և ուսուցիչները միշտ պետք է կատարելագործեն գնահատում իրականացնելու իրենց հմտությունները:
Հասմիկ Հովհաննիսյան
Վարսենիկ Հովսեփյան
Աստղիկ Բալայան
Comments
Post a Comment